fbpx

 Zelf leren helen

van ‘oud zeer’

 

Oud zeer ontstaat op het moment dat er geen onvoorwaardelijke, liefdevolle, troostende aandacht was in een nare situatie of net na een nare gebeurtenis. En daar kun je nu nog flink last van hebben!

Gelukkig kun je er ook wat aan doen: de oude pijn, alsnog, met terugwerkende kracht, helen. En dit kun jij ZELF.  Hoe? Dat vertel ik hier. 

Herken jij dit?  

Oud zeer ontstaat op het moment dat er geen onvoorwaardelijke, liefdevolle, troostende aandacht was in een nare situatie of net na een nare gebeurtenis.
En die ‘nare gebeurtenis’ kan van alles zijn! Dat kan in feite elke gebeurtenis zijn geweest, waarin jij je je naar bejegend, misbruikt, mishandeld, gepest, genegeerd, niet begrepen of verwaarloosd hebt gevoeld. Dit kan ook een moment zijn geweest waarop je heel erg schrok, je heel erg pijn deed, je ontzettend schaamde… en waar vervolgens geen ‘juist troostende’ reactie op kwam.
Als ook jij jezelf deze fijne troost niet kon geven – omdat je te jong was, omdat je het niet geleerd hebt, omdat je überhaupt niet wist dat dat een mogelijkheid was – dan ontstaat er een (emotionele) wond die niet goed verzorgd is en dus niet kan helen. Het blijft een etterende, zwerende wond: ‘oud zeer’.
Elke keer als het geraakt wordt, voel je de pijn weer (in het filmpje hieronder laat ik je aan de hand van een tekening en uitleg over ‘je emotionele lichaam’ zie hoe dit werkt).

‘Oud zeer’ is er in allerlei soorten en maten en beïnvloed bewust en onbewust je huidige keuzes en manier van ‘in het leven staan’. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je terughoudend bent, snel geraakt, bang, perfectionistisch of (te) strijdvaardig. Dit is een vorm van zelfbescherming. Met je buitenkant bescherm je jouw binnenwereld en de pijn die daar diep weggestopt zit. 

Want oude pijn kan op de meest onverwachte momenten getriggerd worden en neemt je ‘in het nu’ weer terug naar toen. Je schiet dan zo weer in die oude emoties van verdriet, schaamte of angst.

En het lastige is: je kunt dit niet goed scheiden van ‘de realiteit in het nu’. Je bent op slag bang dat het weer mis zal gaan, bang dat je weer die pijn zult ervaren. Dit kan bewust of onbewust gebeuren. Hoe onrealistisch de angst ‘logischerwijs’ ook is dat zoiets nu weer gebeurt, zolang het ‘oude zeer’ niet geheeld is, zal voor jou die angst groter blijven dan de liefde en het (zelf)vertrouwen dat het deze keer anders uit kan pakken.

Je binnenwereld is niet perse een plek waar je heel blij van wordt. Je blijft er liever weg, je zoekt afleiding om jezelf maar niet te verliezen in je gevoelens en emoties.

En dit belemmert je bewust en onbewust in hoe jij je leven durft te leven: 

  • je vermijdt situaties of mensen die je enigszins doen denken aan ‘toen’ (waardoor je ook kansen en nieuwe mogelijkheden mist),
  • je drukt bepaalde herinneringen weg (waardoor je als het ware een muurtje bouwt, de verbinding met je gevoel afsluit, waardoor ook jouw fijne gevoelens en herinneringen de glans ontnomen wordt),
  • je blijft alsmaar in je veilige comfortzone (waardoor je flow, leuke spanning en ontwikkeling niet toelaat en je leven ‘vlak’ en weinig uitdagend voelt)

‘Oud zeer’ kan zich uiten in allerlei lasten, zoals:

  • herinneringen waar je liever niet aan terugdenkt, maar die van tijd tot tijd oppoppen en je blijven plagen,
  • je voelt je schuldig over iets, het blijft je maar achtervolgen,
  • je voelt je slachtoffer, er is je iets aangedaan wat je maar niet los kan laten,
  • je hebt onverklaarbare lichamelijke klachten die maar blijven ‘zeuren’
  • je hebt last van onzekerheid en een gebrek aan zelfvertrouwen als het aankomt op dingen doen buiten je comfortzone,
  • een hoofd wat veel en veel te vol zit, je hebt moeite met ‘afvoeren’ en ‘loslaten’
  • een lijf waar je niet goed mee in verbinding staat (je zit vooral in je hoofd),
  • innerlijke onrust, je bent continue alert,
  • je voelt angst om je eigen pad (je Hart) te volgen,
  • je voelt je erg verantwoordelijk, je wilt alles goed en ‘zelf’ doen, je bent bang voor afkeuring en kritiek
  • je hebt moeite met hulp vragen, je hebt weinig vertrouwen in anderen
  • je vindt het lastig om je kwetsbaar op te stellen en te laten zien hoe jij je voelt

Herken jij jezelf in één of meerdere dingen? En wil je dat ‘oud zeer’, en de lasten die het met zich meebrengt, maar al te graag kwijt?
Wil jij volop in het leven staan – léven, in plaats van overleven -, dan is het nodig dat je ‘oud zeer’ gaat helen. En dat kun jij zelf (leren).
Vanuit jouw prachtige vrouwelijke energie heb jij het in je om jouw eigen oude pijn – met terugwerkende kracht – te helen. Je hoeft deze ballast niet langer mee te sjouwen. Je mag het helen en loslaten.

Wil jij liever…

Helen is de ultieme vorm van Zelfliefde.
Als jij jezelf het gunt om te helen, dan gun jij het jezelf om niet langer last te hebben van je verleden, maar het een plek te geven. Door te gaan helen neem jij de regie over jouw eigen leven (terug) en ervaar jij:
  • zelfvertrouwen: jij kunt het maar mooi zélf
  • opluchting, er valt een last van je schouders
  • reinheid; het voelt schoon en opgeruimd van binnen
  • innerlijke rust: je weet dat je aankunt wat er op je pad komt
  • ook lichamelijk minder pijn: lichamelijke klachten die hier (onbewust) mee samenhangen verminderen en/of verdwijnen zelfs helemaal
  • een betere verbinding met jezelf, met je lijf, je gevoel en je Hart
  • meer feeling met je vrouwelijke (helende) energie, die je sterkt in het volgen van je gevoel en intuïtie

Wie ben ik? 

Ik ben Anne, gedragswetenschapper, orthopedagoog, holistisch coach, visual-storyteller, Reiki-behandelaar, healer en vooral: Vrouw, Vrouw van, Moeder & Mens.

En ik ben enorm voorstander van ‘practice what you preach’, dus uiteraard werk ik zelf met deze methode. 13 jaar lang werkte ik in de jeugd/gehandicaptenzorg waar ik veel leerde over trauma(begeleiding & behandeling). Toen ik me bezig ging houden met persoonlijke ontwikkeling realiseerde ik me al gauw dat we in feite allemaal, in meer of mindere mate, met (jeugd)trauma te maken hebben. De methode die ik nu heb uitgewerkt in 5 stappen, heb ik door de jaren heen gecombineerd uit alles wat ik heb geleerd en zelf heb ervaren. Ik heb mijn eigen wonden stuk voor stuk geheeld met deze methode en het afgelopen jaar gingen al 15 mensen je voor. 

Ervaringen van anderen

Quote van een deelnemer die al verschillende therapie- trajecten had gevolgd voordat ze deze manier ontdekte:

“Dit is zó veel krachtiger dan therapie! Juist doordat je jezelf helemaal kunt laten gaan als je alleen bent, maak je echt die wond goed schoon. Ik kon eindelijk huilen en helen, en dat luchtte zo op!”

Een andere deelnemer heeft na jaren eindelijk de scheiding van haar ouders kunnen verwerken, ze voelde zich altijd heen en weer geslingerd tussen beide en door deze methode zag ze hoezeer het haar altijd belemmerd heeft in ‘haar eigen plek innemen’. Dit lukt haar nu prachtig! Doordat ze zichzelf heling heeft gegund. Ze pakt nu haar eigen kracht in plaats van ‘m steeds weg te geven aan anderen.

Weer een andere deelnemer heeft het ingezet om haar scheiding te verwerken en het lukt haar nu weer om in gesprek te zijn met haar ex, zonder elke keer in die pijn van ‘verraden worden’ te schieten.

Meerdere deelnemers hebben het bewust ingezet om hun negatieve zelfbeeld aan te pakken, zij hadden opvoeders die regelmatig regelmatig benoemden wat ze niet goed deden en dat had tot op de dag van vandaag (tot de heling) effect op hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Bekijk hier de introductievideo van de module “Zelf leren Helen” >>

Veelgestelde Vragen

Hoeveel tijd ben ik er mee ‘kwijt’? 

Deze module doe je qua tijd ‘op gevoel’, je doet zoveel en zo snel als goed voelt.

Ik geef kaders: je begint met oefeningen rondom hoe jij nu omgaat met troosten en helen en ik vertel je ‘wat goed troosten’ is en hoe helen eruit ziet (Stap 1 = 1 uur).

Vervolgens breng jij jouw pijnpunten in beeld en breng je prioriteit aan (Stap 2 = 1 tot 1,5 uur).

Daarna kun je echt met helen beginnen. Reken gemiddeld op een half uur ‘per situatie’ (Stap 3) 

Op deze heling volgen vervolgens nog oefeningen om ‘m af te sluiten (Stap 4 = half uur per situatie): je voelt hierbij zelf aan wanneer het daar tijd voor is. Dat zal bij het ene thema sneller gaan, dan bij het andere.  

Helemaal afhankelijk van hoeveel  ‘oud zeer’ jij wilt helen, zo vaak kun je deze stap 3 en 4 toepassen.

Met Stap 5 (= 1 uur) bepaal jij hoe jij voorkomt dat je opnieuw emoties opslaat en ophoopt.

Je hebt een jaar lang toegang, je start met wat nu speelt en dan zal er in de tijd erna vanzelf oppoppen wat ook graag deze aandacht van je wil ❤

Wat nou als ik teveel verdriet oprakel en ‘er niet meer uitkom’? 

Probeer je bij deze vraag voor te stellen dat jij een beschermingsmechanisme in jezelf hebt ingebouwd: de pijn is niet fijn om aan terug te denken, dus je bleef er zoveel mogelijk weg. 

Omdat je – tot nu toe – niet wist wat je er mee moest doen. Je bent er bang voor geworden.

En dát wordt anders met de tools die ik je in deze module aanreik. Ik neem je precies stap voor stap mee in dit proces. En ja, er zal verdriet boven komen, en ja, je zult moeten huilen. Dat is juist de bedoeling, ‘schoonspoelen’ die wond. En dan haal ik je er ook weer uit (via audio en/of geschreven opdracht) om het af te ronden.

9 van de 10 keer hoor ik terug: “Had ik dit maar veel eerder gedaan!”. En nog nooit: “Ik kwam er niet meer uit”. Wel eens: “Poeh, er zat meer dan ik dacht. Maar wat een opluchting! (had ik dat maar veel eerder gedaan)”.

Er komt nooit meer boven, dan jij aankunt ❤ daar mag je op vertrouwen. 

Kan ik persoonlijke begeleiding krijgen van jou bij dit helingsproces? 

Jazeker, dat kan. Als het voor jou – om welke reden dan ook – beter voelt om hierin persoonlijk begeleid te worden, stuur me dan een mailtje om te overleggen wat er mogelijk is: info@puur-anne.nl

 

~ Empower JOU ~