Via het kopje ‘Praktische Positieve Psychologie’ deel ik een aantal oefeningen uit de online cursus voor gezinnen, waaronder de oefening ‘Bang zijn mag!’. We voelen met z’n allen van alles en zijn soms geneigd om vooral een ‘happy-masker’ op te zetten, te doen alsof het er niet is en er vooral niet te veel aandacht aan te besteden. En ook al doe je dit met de beste bedoelingen… angst wegdrukken of negeren is het ‘slechtste wat je kunt doen’. En daar heb ik verschillende onderbouwingen voor:

  • Als er angst in je zit, dan zit het daar. Als jij het negeert, dan blijf je het binnenhouden. En het zal elke keer als het de kans krijgt weer oppoppen: gevoelens en emoties willen gehoord en gezien worden! Dus geef het ruimte… en je maakt ruimte voor andere dingen. Geef je het geen ruimte.. dan blijft het ruimte innemen die je niet kunt besteden aan het vergroten van dat fijne gevoel wat je zo graag wilt.
  • Je kinderen voélen wat er bij jou speelt. Ook al weten ze niet precies wát het is (vooral dus niet als jij het ze niet vertelt!), maar ze weten en voelen dat het niet klopt als jij zegt dat het “allemaal oke” is en ondertussen voel jij angst… ze voelen die discrepantie. Dat verschil tussen wat je zegt, denkt, doet en voelt. En als er iets onveilig is voor kinderen… dan is het wel een ouder waarbij ze voelen ‘dat er iets niet klopt’. Als jij daarentegen transparant bent over hoe jij je voelt en over wat er speelt (dit kan zonder teveel details), en als jij je kinderen vertelt dat jij er aan werkt om hier goed mee om te gaan: dán maak je het weer veilig. Dan geef je het goede voorbeeld (ik erken mijn gevoelens en ik doe er wat mee) én je je geeft ze het vertrouwen dat JIJ dit aan kunt: oke, mama voelt zich even niet fijn, ik weet waar het door komt en ze kan dit zelf aan. Je voorkomt hier mee dat kinderen zich van alles in hun hoofd gaan halen (‘komt het door mij? wat is er zó erg dat ze het niet kan vertellen? etc.)

Dus wat is er mooier dan hier sámen aandacht aan besteden? Dit zijn zulke waardevolle cadeaus die jij aan je kinderen kunt geven: eerlijk uitkomen voor hoe jij je voelt! Het goede voorbeeld daar in geven!


En tegelijkertijd dus nú opruimen wat er nú speelt. Het niet wegstoppen voor “later”. Als je het negeert komt het namelijk áltijd terug, hoe dan ook. En alsmaar erger en erger… hoe harder jij iets wegstopt, hoe harder het zijn best moet doen om tóch gezien en gehoord te worden. Dit geldt ook voor oude pijn, boosheid, onzekerheid en verdriet…

Deze oefening komt uit mijn online cursus ‘Praktische Positieve Psychologie voor het hele gezin’, waarin je 52 van dit soort oefeningen krijgt. Gebaseerd op de 13 geluksstrategieën uit de Positieve Psychologie. De stroming die gericht is op het vergroten van geluk en welbevinden, door je te focussen op alles waar je wél invloed op hebt. In deze gekke tijd gun ik ons allemaal bezinning en verdieping en verbinding, juist nú is het zo waardevol om stil te staan bij hoe het van jullie “van binnen” gaat: en wat voor een moois er allemaal in jullie zit! Laat angst dat moois niet overwoekeren! Spreek het uit, geef het de ruimte, laat het er zijn…. en focus je vervolgens weer op al die mooie dingen. Op al dat moois in jullie gezin!

Heel veel liefs, Anne

ps; wil je de online cursus aanschaffen? Direct en levenslang toegang tot deze 52 oefeningen + extra achtergrondinformatie over jouw invloed op (jullie gezins)geluk? Dat kan nu heel voordelig met de code ‘corona’. Je betaalt slechts 39 euro! En je mag een gezin naar keuze blij maken met deze ‘afleiding’ ❤ –> een gratis cursus cadeau geven! zie www.empowerjou.nl/ppp